Välkommen!

29 januari 2013

Snabbsydd mössa - så gör jag

Ibland vill man att det ska gå fort att bli färdig. Som när man blir sugen på en ny mössa att piffa upp vardagen med. Eller man ska iväg på barnkalas och känner att det vore himla bra att ha med något hemsytt.

Här kommer min beskrivning av en snabbsydd mössa med en söm bak och snygg topp (tycker jag!). Det tog mig ca 15-20 min att klippa ut och sy denna (och då fotade jag dessutom).

Mössan får som sagt en söm mitt bak. Grundmönster med "bra form" på toppen får du rita själv. Jag har ca 54 cm i huvudomkrets och har gjort mitt mössmönster 24 cm brett (exkl sömsmån). Då tycker jag att den sitter bra/skönt på huvudet, men där är alla olika så prova dig fram till det som passar dig. Höjden på mönstret avgör hur pösig mössan blir. Det mönster jag använt här ger en ganska kort mössa utan pös.

Jag klipper mycket på känn, för mig gå det snabbt och lätt, men är du osäker så mät och markera med penna innan du klipper.


Vik tyget dubbelt i trådriktningen och lägg mönstret mot vikt kant. Klipp ut. Inkluderar ditt mönster sömsmån så gör du inte som jag som lägger till sömsmån...



Sy ihop den öppna delen hela vägen runt med avigan utåt.



Vik mössan på höjden och klipp i topparnas mitt ett jack genom alla tyglager. Jag gör jacket lika djupt som till där toppens rundning börjar.


Vik mössan 1/4 på bredden. Markera med penna eller klipp direkt samma form som rundningen på mössans utsida.



Vik mössan dubbel på bredden. Markera med penna eller klipp direkt efter formen på första insnittet.



Nu ska mössan se ut så här. (Inser att jag missat en bild där mössa ligger uppvikt och ser ut som ett uppochnervänt M)



Vänd igenom mössan så att du får rätsidan utåt. Om du inte redan har bestämt vilken del som ska vara utsida så gör det nu. Den delen ska vara inåtvänd när du lägger ihop insnitten aviga mot aviga. Nåla ihop delarna för att passa sömmar mot varandra.



Sy rakt över. Se till att du får med alla tyglager.


Vänd mössan rätt.
Tada - färdig!


Som sagt det här är mitt sätt att snabbt sy en mössa med snygg passform. Det finns många andra sybloggare som gjort bra tutorials om hur man syr mössor, Gekko är en och Blomma åker vagn är en annan.

14 kommentarer:

  1. Underbart! Tack! Letade precis efter ett enkelt sätt at sy en mössa på.Provar genast! Kram

    SvaraRadera
  2. Verkar ju vara ett väldigt smidigt sätt! Och snygg blev den :)

    SvaraRadera
  3. Vad bra och pedagogiskt du visar. Vilket smart sätt du kommit på!

    SvaraRadera
  4. Ah det verkar ju också vara ett bra sätt! Så bussigt att bjuda på så bra tutorials :)

    SvaraRadera
  5. Ja, vilket smidigt sätt! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Ah nu fattar jag hur man får till snygga V´n! Tack :)

    SvaraRadera
  7. Vilken toppentutorial, tack! På väg till sybutiken då min förstaklassare behöver vårmössor.

    SvaraRadera
  8. Smart! Den varianten måste jag testa någon gång.

    SvaraRadera
  9. Vad smart! Jag har alltid chansat lite med jacket (och faktiskt alltid lyckats hyffsat bra) men det här verkar ju vara en betydligt bättre och säkrare metod. :)

    SvaraRadera
  10. Mycket fin och lättsydd mössa, kan nu sy många till alla barnbarn:-)

    SvaraRadera
  11. Vad fin! Är det 4 lager tyg som man syr i hop jacket med på slutet?
    Hälsn Sofia

    SvaraRadera
  12. Du har inte angett hur högt tyget ska vara, bara att det är 24 cm brett? Med vänlig hälsning Angelica

    SvaraRadera