Välkommen!

6 januari 2014

Bloggalmanacka 2014 - kan det vara nåt?

Jag har funderat lite på vad som skulle kunna bli en kul bloggidé. Jag har en favoritblogg som inte alls är sömnadsrelaterad - Onekligen. Har ni inte kollat in den tidigare så tycker jag att ni ska göra det. Jag har följt bloggen under ca 6 år och tröttnar nog aldrig på den! Igenkänningsfaktorn är väldigt hög stundvis! Lisa, som skriver bloggen, har nu i januari en bloggkalender - en förutbestämd bloggrubrik varje dag. Väldigt ambitiöst om du frågar mig. Men jag tänkte sno del av idén och skriva en lista med en förutbestämd bloggrubrik varje vecka istället - vad tror ni om det? Då orkar kanske både ni och jag med det... Och så har jag en hel vecka på mig att knåpa ihop och publicera. Det borde jag verkligen få till...

Har ni några önskemål om bloggrubriker så shoot! Jag tänkte att jag lämnar några gluggar (var femte vecka samt önskemål om sytips och bilder!) så kan ni önska rubriker och jag hinner tänka lite till och fylla på i gluggarna. Och så ser ni ungefär vilken typ av rubriker som jag tänker mig. En blandning av privat och sömnadsrelaterat tänker jag mig.

Här är början till en lista:

1. Det här tänker jag om syåret 2014
2. 5 sygrejor jag inte klarar mig utan
3. Tada! Så här ser det ut i min syhörna just nu
4. En grej jag vill lära mig
5. Bra och dåligt med min maskinpark (Janome x3)
6. Det skulle jag ALDRIG få för mig att sy!
7. Tada! En bild från mitt vardagsrum
8. Sytipset! 
9. 5 bästa tygbutikerna enligt mig
10. Det här inspirerar mig!
11. En grej som gör mig vansinnig när jag syr!
12. Om jag bara fick sy ett par brallor till skulle det vara...
13. Tada! En bild från min arbetsplats
14. Ett tyg jag saknar i min tygsamling (trikå)
15. Utmaningen! Sy ett plagg med dragkedja
16. 5 grejor jag tar med mig till en öde ö
17. Det gör jag aldrig om igen!
18. Sytipset!
19. En grej som jag är himla bra på
20.
21. Tada! En bild från makrillens rum
22. Mitt favorittrikåtyg genom åren
23. 5 favoritsybloggare
24. En grej som jag vill att bloggen ska bli förknippad med
25.
26. Hur jag gör för att dölja mitt tygmissbruk
27. Då började jag sy!
28. Tada! En bild från min trädgård
29. En grej som får mig att vråla HIGH FIVE i syhörnan
30. Utmaningen! Sy en klänning till dig själv
31. Sytipset!
32. Ett tyg jag saknar i min tygsamling (vävt tyg)
33. 5 sydda favoriter genom åren
34. En grej som är skittråkig att sy/göra
35.
36. Tada! En bild från tygskåp
37. Om jag bara kunde få tummen ur så skulle jag...
38. En grej som får mig att bli extra glad
39. Om jag bara får behålla 5 tyger så behåller jag...
40. Utmaningen! Sy en väska till dig själv
41. Sytipset!
42. Om jag vore en liten mus som tjuvlyssnade i syhörnan skulle jag få höra...
43. Tada! En bild från snultrans rum
44. Det här skulle jag vilja sy till mig själv
45.
46. Favoritfärgkombos jag inte tröttnar på i första taget
47. 5 trådfärger jag aldrig skulle överleva utan
48. Det här skulle jag vilja sy till julklapp men kommer förmodligen inte att hinna med...
49. Sytipset!
50. Utmaningen! Sy något till din man
51. Tada! En bild från min favoritplats
52. Det här har varit absolut bäst syåret 2014

Hjälp till att fylla i luckorna!!!

21 kommentarer:

  1. Hej sis! Här kommer några tips: färger, former och mönster som du gillar och inspireras av? Då tänker jag inte bara på saker som du syr utan kanske lite mer från din vardag - ni har ju massor med fina saker i huset! Och så kanske lite mer om bara vad som faller på just den dagen. Gärna lite trädgårdsanlägg tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså nu är du äntligen intresserad av trädgård, lill-sis ;)

      Men tack för tipsen - det var väldig bra idéer!! Ja, tanken är ju att bli lite mer vardaglig :)

      Radera
  2. Oj vad kul, vilken jättebra idé!

    SvaraRadera
  3. Carina, Lurvendesign.se6 januari 2014 kl. 21:25

    Jätte bra idé med bloggalmanacka. Jag tycker det är roligt med sy tips. Kanske lite andra roliga pysselprojekt skulle kunna förekomma också. Jag tycker att du täcker in en massa intressanta poster när du nu planerar din almanacka. Detta gör mig nyfiken på vad som kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar idén! Ska komplettera listan inom kort :) Mellan bloggalmanackans rubriker kommer jag att blogga som vanligt är tanken. Allt beror ju på hur mycket tid och ork som finns!

      Radera
  4. Så himla rolig idé! Blir ju sugen på att själv göra nåt liknande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att ni är flera som gillar den!!

      Radera
  5. Men åh vilken rolig idé! Jag blev verkligen lockad att göra något liknande! Rubrikerna antyder ett intressant innehåll, mer än bara "nu har jag sytt det här" och ändå syrelaterat och inspirerande. Ska bli så kul att läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det var så jag tänkte. Att blogga på ett nytt sätt :)

      Radera
  6. Dethär ser jag verkligen fram emot! :-)

    SvaraRadera
  7. Vilken bra idé!! Ska göra nåt liknande, får se hur långt det bär... =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag tänkte också att det var en rolig ide!

      Radera
  8. Kul idé! Jag tänkte oxå på trädgårdstema, t ex något jag kan ha på mig när jag arbetar i trädgården. Men såg att någon redan önskat det:) Något jobbrelaterat kanske är lite svårare, men du har väl gjort en del saker till jobbet oxå typ nyckelband etc. Ska bli kul att följa de olika temana!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips och kul att du gillar iden! Trädgård och jobb - jomen det ska jag nog komma på nåt!

      Radera
  9. Detta är en så himla kul idé! Jag ser MYCKET fram emot inläggen. Kram

    SvaraRadera
  10. Ja! Jätteroligt!

    SvaraRadera
  11. Så himla skoj! Jag hakar på! Men framförallt ska det bli kul att läsa vad du skriver!

    SvaraRadera