Välkommen!

28 januari 2013

Kepsmössa - ett år senare...

I dagarna fyra har denna familj uthärdat magsjuka. Men nu har det förhoppningsvis dragit över för den här gången (jag har dock inte varit sjuk... så det vore kanske dumt att ropa hej ännu) så idag är jag hemma med tillfrisknande barn.

För ungefär ett år sedan gick en våg av sy-kepsmössor-feber över Sverige. Jag brukar vara lite sen med att haka på trender, så även denna gång. Tycker egentligen inte att de är så snygga, men onekligen väldigt praktiska nu till våren. I helgen sydde jag således min första kepsmössa. Den såg för övrigt nästan likadan ut som mössan på bilden. Det blev ett himla slagsmål bland barnen vem som skulle ha den. Och lillasyster gick vinnande ur striden. Men hon envisas med att dra på mössan med skärmen bak. I alla fall så fick jag lova storebror att sy en likadan till honom.

Den här gången använde jag dock vlieseline istället för totally stable (!) för att stadga upp skärmen. Tänk att jag kunde få sådant hjärnsläpp att jag blandade ihop vliesleine och totally stable till den första mössan. Nog tyckte jag att mellanlägget var prassligt och osmidigt, men inte tänkte jag mer på det då. Jag får skylla på att sömnen har varit sisådär med två dåliga barn och en dålig make... Frågan är hur skärmen som förstärktes med totally stable kommer att hålla i tvätt?!

På det stora hela är jag nöjd. Och det verkar storebror också vara. Han ville genast ha på sig mössan och dansa till Gagnam style.

4 kommentarer:

  1. Fin var den ju! Har en hög med mössor här liggandes som borde få skärm.. problemet är bara att dom är ihopsydda redan.. Jag hade tänkt lägga något ännu tjockare i skärmen, för tycker att dom jag sytt ändå vill vika sig. Har någonslags stoppning som jag tänkte pröva med.

    SvaraRadera
  2. Alltså det är lite som filt, men det är inte filt :-)

    SvaraRadera
  3. jag sydde heller inte ngn kepsmössa, då, för ett år sen. kanske man gör det i år?
    Jag blir helt rörd på rikigt av dina fina ord på min blogg. tack fina du! Sånt gör hela veckan!!

    SvaraRadera