Välkommen!

10 november 2012

Bättre sent än aldrig...

För väldigt, väldigt längesedan bestämde jag och finaste syvännen ett byte. Hon ville ha ett lapptäcke av mig. Hon önskade sig ett brunt/rosa och ville gärna ha med tyg ifrån ett örngott som hon gav mig. Ungefär då kom våren och vi bestämde oss för att flytta, sälja huset och allt vad det innebar. Det blev inget lapptäcke sytt. Sedan när vi väl var inflyttade i nya huset så var väl knappast sylusten på topp. Och mot slutet av sommaren började jag på nya jobbet. Fortfarande inget lapptäcke sytt.
 
Vi har hunnit ses vid flera tillfällen och varje gång har jag fått skämmas över att jag inte fått till min del av vårt byte. Men så i veckan bestämde vi oss för att vi skulle ses tillsammans med övriga i familjen och det blev sparken i baken för att komma igång. Jag klippte större lappar än vanligt, 20x20 cm utan sömsmån och gjorde 6 x 8 rader. Alla tyger är mönstrade återbrukade tyger från påslakan, örngott etc. Med så sen leverans fick jag liksom kompensera med storlek! Eftersom jag tyvärr inte hade vadd eller lakansväv hemma i så stor bit som behövdes så använde jag en ny äggskalsfärgad fleecefilt till baksida och vändsydde alltihop. En stickning runtom och quiltning runt två rutor för att hålla fleecen på plats.
 
Jag blev jättenöjd med täcket som är stort nog för att använda som mysfilt i soffan även om man är vuxen. Hoppas att jag någon gång får tummen ur att sy en liknande filt till myskvällar i vår soffa...
 

4 kommentarer:

  1. Vansinnigt snyggt!! Härligt att den är så stor också. Jag har bara sytt små bebisfiltar hittills, men man kanske skulle testa en större någon gång.

    SvaraRadera
  2. Helt underbar filt! Härliga tyger du använt.

    SvaraRadera
  3. Tusen tack än en gång! Kom ju på att jag glömt att kommentera under ditt inlägg om filten.

    SvaraRadera
  4. Så fin!!
    Känner tyvärr så väl igen det där, de man har "närmast" får ofta vänta längst på sytt...=(

    SvaraRadera