Välkommen!

8 augusti 2012

Nöjd helt enkelt

Det duggar knappast tätt mellan inläggen. Inte mellan sytillfällena heller. Men ikväll satte jag mig vid maskinerna (eller maskinEN, för för ovanlighets skull använde jag bara min vanliga symaskin) för att testa en modell jag haft i tankarna ett tag. Jag är inte så mycket för krusidull, utan jag ville ha en enkel klänning som ändå kändes lite mer arbetad. Kikade i en del av mina Ottobre, men som vanligt så hittade jag inget som föll mig i smaken *mutter*, så det blev till att improvisera lite. Tycker jag lyckades rätt bra med en sån enkel grej som små veck på framstycket. Kantband har inte riktigt varit min grej, men den här gången är jag riktigt stolt över hur bra det blev. Skulle kanske hållt koncentrationen upp och tungan rätt i mun när jag kantade nertill - men men, det är inget som syns om man inte granskar klänningen rejält. Kände mig så himla nöjd, både över att jag tog mig lite sytid och att klänningen blev så bra, att jag inte kunde låta bli att fota och blogga på en gång. Så ni får ursäkta om bilden knappast är den bästa. Får bjuda på lite bättre bilder senare om jag orkar.


Tyget är från ett gammalt påslakan men har fortfarande klara, fina färger. Jag tänker att snultran ska ha den här när vi ska på kräftskiva inom kort. Modellen funkar bra över en tröja, så jag hoppas att den kommer att användas i höst/vinter.

12 kommentarer:

  1. Superfin och passar ju perfekt till kräftskiva! Kantade du på den "vanliga" maskinen också och hur gjorde du då för att sömmen ska komma på samma ställe på bandet både på fram och baksidan? Var det vnliga kantband du kantande med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, kantade med vanlig snedslå från SoS. Sydde först fast sömsmånen på kantbandet från avigsidan vek över och sydde fast kantbandet från rätsidan. Ibland så hamnar jag nog utanför på baksidan men eftersom kantbandet redan är fastsytt så blir det inga fula "glipor"

      Radera
  2. Jättefin! Vecken var verkligen pricken över i. Kommer passa finfint på kräftskivan. Dillgrönt och kräftrött.

    SvaraRadera
  3. Jätte fin klänning...hon kommer bli kräftskivans höjdpunkt! kramar

    SvaraRadera
  4. Helt underbar! Väldigt lyckad modell, och tyget är ju fantastiskt.

    SvaraRadera
  5. Tack allihop! Jag får av någon konstig anledning lite "Dalarna-känsla" av tyget. Är det bara jag?!

    SvaraRadera
  6. Superfin! Gulligt med vecken kring halslinningen.

    SvaraRadera
  7. Åh så söt modell och tyg, detta tyg har jag också men som örngott!

    SvaraRadera
  8. Jättesöt klänning, jag gillar verkligen vecken i halsen!

    SvaraRadera
  9. jättesött med vecken! Hur mkt extra tog du till på framstycket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömt att svara Åsa - förlåt!
      Jag har breddat ca 10 cm på framstycket.

      Radera
  10. Klänningen är jättefin! Vecken fram gör verkligen stor skillnad blir mycket mer arbetat. Och tyget är helt enkelt underbart.

    SvaraRadera