Välkommen!

30 maj 2012

En enkel

Med mycket färg och mönster på brallorna så är det skönt med mer neutrala tröjor. Ville testa en annan bredare tröjmodell till snultran, som ju är lite rultig. Först tänkte jag mig en helt enfärgad tröja. Ändrade mig då jag drog mig för att kanta med jersey (har aldrig provat men kan tänka mig att den krullar sig...) och jag ville inte ha vita kantband i interlock. Så då bestämde jag mig för att ha röda kantband. I den tanken ingick även röda coversömmar i raglanskärningarna. Men det glömde jag bort att göra innan jag kantade halslinningen. Suck.

Fast på det stora hela så är jag ändå nöjd med tröjan. Men utvärdering av modell dröjer eftersom jag inte har provat den på snultran ännu.


Mönster:
Eget. Tog mitt smala tröjmönster i en större storlek som jag både kortade och breddade. Vilket hopkok.

Material:
Vit jersey, kanske från JNY. Röd interlock från Jofotex.

Sämst:
Att jag glömde coversömmarna i raglanskärningarna.

Bäst: 
Att tröjan ändå blev helt okej! Skönt med en neutral tröja, om än väldigt opraktiskt med vitt på en liten smutgris som snultran...

3 kommentarer:

  1. Fin, ibland behövs det lite enfärgat! Det är lätt att hamna i frestelsen för mönstrade barntyger. Vad har du för maskin? Hur många olika färger på overlocktrådar har du, såg du sytt nedtill med rött. Jag ska fortsätta mitt påslakanprojekt till svärmor, hon vill ha pålakan av sina gamla vanliga lakan med spets. Började igår, men det krånglade plus att jag gjorde fel så jag blev arg och var tvungen att lägga det åt sidan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag använder nästan alltid hela "maskinparken" när jag syr, vanlig hushållsmaskin, overlock och covermaskin. till fållsömmen nertill och kantbanden har jag använt covermaskinen. vanlig maskin för att sy ihop kantningen.

      om du undrar hur många koner jag har med ol-tråd så har jag fyra koner vardera i svart, vitt och brunt. och sedan har jag fyra vanliga rullar av de flesta andra färger - MÅÅÅÅÅNGA rullar tråd blir det!

      ibland är det bra att sova på saken. jag tillämpar den metoden alltför sällan på mina egna projekt och då blir frustrationen hög...

      Radera
    2. Smart att ha vanlig tråd oxå, tänkte att det annars blir dyrt att köpa i diverse olika nyanser! Jag får testa det. Det jag saknar är en coverlock! Känner dock inte att det än är motiverat att investera i en sådan.....Kör med tvillingnål tillsvidare.

      Radera