Välkommen!

13 februari 2012

Älskade täcke

Av allt jag syr så är nog lapptäcken det mest kontemplativa. Så skönt för själen att välja tyger, stryka, skära rutor, sy ihop rutor till rader och rader till en framsida. Stryka lite till, sy lite stickningar. Klippa baksida, klippa stoppning. Vändsy. Sy ihop vändhål för hand. Och sist men inte minst, sy sista stickningen runt om. Färdigt!

Det här täcket är beställt av en fin vän som ska ge bort det i doppresent. Hon har tidigare beställt och gett bort ett lapptäcke, även det med lappar av Dunderklumpen-tyget. Dunderklumpen var alltså ett önskemål den här gången också. I gröna och/eller bruna toner. Jag valde brunt eftersom jag har så många favorittyger i just brunt. Hoppas att min vän också tycker om det!


Material: 
Alla mönstrade tyger är favoriter ur min plastback med bruna vintagetyger. Det enfärgade bruna är från Stoff och Stil. Baksidan är i äggskalsfärgad lakansväv, också den från Stoff och Stil. Som mellanlager plattvadd.

Sämst: 
Att mottagaren har fått vänta på täcket då "livet" har kommit emellan.

Bäst:
Att vi i helgen kom ett steg närmare målet i vår renovering av källaren (ja, vi rundar nu oss själva och har hållt på med den förbaskade källaren i över ett år nu - det går inte så snabbt framåt...). Igår målade vi färdigt den lilla toaletten och jag hann stryka väggarna i syrummet en gång! Å så ljust och fint det blir därinne (om man inte tittar på alla vattenrör och proppskåp vill säga...)!

12 kommentarer:

  1. Superfint lapptäcke!! Jag älskar ju brunt:) Å visst är det härligt att sy lapptäcken!! Vad skönt att höra att det är fler än vi som kämpar med sin källare:) Har ju oxå ett syrum i vardande i vår källare...även om färdigställandet av det känns avlägset just nu.

    SvaraRadera
  2. Det kommer att bli en jättefin dopgåva, vilka fina tyger! Jag har faktiskt aldrig gjort ett lapptäcke, man ksnske borde prova? Det låter lite avslappnande.

    SvaraRadera
  3. Det här blir toppen! Tack snälla du <3. Längtar tills jag får det i min brevlåda!

    SvaraRadera
  4. I like it! Undrar när man får ett sådant tålamod att sy ett lapptäcke!!! Impad!

    SvaraRadera
  5. Ja, lapptäckessömnad står då långt ner på min lista, inte för att jag inte vill ha ett till bebben utan för att jag ryser bara av tanken på att skära rutor och stryka, sy, stryka mer osv.. Nä, fort ska det gå att få resultat hos mig.. Eller nja, så fort som det går att sy kläder.. Men nån gång kanske jag får lite tålamod i present av ngn.. ;o))

    Superfint lapptäcke!! Mottagaren kommer säkert att bli jätteglad!! Det ser så välgjort ut också!

    SvaraRadera
  6. Rubriken är passande även för mig, för jag älskar det. Brunt är så himla fint. Hur många byxor behöver man sy för ett lapptäcke i brunt?

    SvaraRadera
  7. Roligt att ni gillar det! Brunt är såååååå snyggt tycker jag. Och jo, lapptäckssömnad måste provas. Fast den kontemplativa känslan kanske infinner sig först efter att man sytt några stycken!

    Om det är du som frågar Alice så behövs det bara ett par byxor :)

    SvaraRadera
  8. Å, så fint det er! Du syr masse fint! :)

    SvaraRadera
  9. Knasboll där! Klart det blir mer än ett par byxor. Då tar jag fria händer på vad som det blir mer.... Äh, såhär kan vi inte kommunciera. Jag inboxar dig.

    SvaraRadera
  10. Ljuvligt!!! Betvivlar oxå mitt tålamod... Särskilt när jag skulle vilja göra ett för vår 160-säng...

    SvaraRadera
  11. Vilket fint lapptäcke :) Jag är själv sugen på att sy ett till vår dubbelsäng men man kanske skulle börja med lite mindre täcken till småbarn :)

    SvaraRadera