Välkommen!

14 november 2011

Lyckad misslyckad tröja och kuvertklänning live

I fredags skulle makrillen och snultran syskonfotograferas. Jag hade ambitionen att sy nya överdelar till dem, men tji fick jag. Efter ett par dagars besök hos min lillasyster i götet så återstod bara torsdag kväll. Och då var orken slut. (Det fick bli matchning i tröja och klänning det blå fiskarmönstradet tyget från Lilofant istället, de enda plagg vi hade i byrålådan som matchade). Men i helgen fick jag i alla fall sytt den här tröjan som jag börjat på till makrillen.


Sist tänkte jag visa hur söndagsfin min lilla snultra var igår. Det är den här klänningen som jag sydde för ett tag sedan. Känner mig väldigt nöjd med modellen, även om den kanske är lite väl smal. Jag har inte riktigt vant mig vid att sötungen kan ha strumpbyxor och klänning. Men oj, vad go hon blir i det. Fram för mer klänning och strumpbyxor säger jag! Apropå strumpbyxor undrar jag om någon vet var jag får tag på svarta sådana i stl 74? Har kollat på de vanliga kedjorna här hemma, men ingen har. Har dock inte orkat leta på nätbutiker... 



Mönster: 
Eget, stl 98.

Material: 
Campan från Tygpyssling, interlock från Jofotex och jersey till ärmmuddarna från JNY. Plasttryckknappar från Assunta.

Sämst: 
Att det inte blev perfekta sömmar i raglanskärningen. Inga hoppstygn, men svårt att veta var på pressarfoten jag skulle sikta för att det skulle bli snygga sömmar som inte drog ihop den tunna jerseyn och som inte lämnade en kant mellan täcksömmen och sömmen där jag sytt ihop ärmarna (om någon förstår vad jag menar). Och naturligtvis att jag misslyckades totalt med sprundet - TVÅ gånger. Skulle lite snabbt testa sprundet som Krimskrams tipsade om här. (Påminnelse till mig själv: prova inte något nytt när du har sovit för lite och har två otåliga, gnälliga barn omkring mig!). Fick inte till kantningen nere i sprundet. skulle fixa till det med en liten lapp. Struntade i att stryka på vlieselin för jag tyckte det skulle gå snabbt och tänkte att det nog skulle funka ändå. NOT! Tröjan fastnade i maskinen och det blev två hål i tröjan. Fick därför dölja det med en något större lapp än jag tänkt från början. Den här gången MED vlieselin... Blev ju faktiskt rätt snyggt!

Bäst:
Att jag lyckades med min räddning så att tröjan faktiskt blev rätt snygg - jag älskar färgkombon! Och att jag mognat så mycket i min sömnad att jag kan tycka att det är okej att låta mina egna barn bära plagg som inte är helt perfekta ;)

7 kommentarer:

  1. Turkos och rött är en så fin färgkombination! Och din dotter är också fin :)

    SvaraRadera
  2. Bra räddat, Tycker tröjan är underbar! Älskar matchningen! Snultran är urgullig, man vill ju bara gosa med de där underbara kinderna. Kram

    SvaraRadera
  3. Supersnygg tröja blev det ju till slut, och lillan är lika go' som vanligt. Jag har beställt sådana kinder till min lilla dam!

    "Kollat i de vanliga kedjorna här hemma", haha... Jag ser framför mig hur du springer runt på Konsum och en sväng ner till ett vinterstängt Rabalder vid hamnen för att leta ;). Ellos och Lindex brukar ha gott om strumpbyxor för billig peng och de har ju internetbutik.

    SvaraRadera
  4. Jag har köpt alla tänkbara färger på Gekås... men det är ju en bit ;) Men HM borde väl ha... När Mumma har de svarta på sig ser hon ut som en liten Madicken...supersött och så dessa välsvarvade spirorna;)

    SvaraRadera
  5. Snygg räddning och vilken go liten tjej du har! De är kluriga att få till de där täcksömmarna i raglansömmen, vet inte hur många sånna jag sprättat/rivit upp för att inte sömmen hamnat på rätt plats:( Jag fick tips om att först stryka sömmen (jag som aldrig stryker något när jag syr!) och att sy med yttre nålen i ol sömmen. Kanske funkar det lite bättre... Men sen gäller det ju att sy rakt också... Har också insett att CP:n verkar gilla att man håller en jämn hastighet när man syr och att man inte ska stanna upp i en söm, då blir det lätt hoppstygn.

    SvaraRadera
  6. Mycket snygg tröja, stilren!!! Och gud så söt snultra!! =)

    SvaraRadera
  7. Så fina plagg, både tröja och klänning. Lilltjejen är såå söt i strumpbyxor med sina knubbiga ben :)

    SvaraRadera