Välkommen!

11 oktober 2011

Tillökning och myströja

Maskinparken har utökats med en Janome CoverPro 1000cpx. Äntligen har den dykt upp, men de flesta tillbehör saknas fortfarande. Naturligtvis måste maskinen testas. Snultran behöver något varmare att ta på sig, för nu är det kallt på morgonen i vårt lilla plankhus. Hade därför tänkt sy en fleecehoodie. Något bra, utprovat mönster på hoodie har jag inte, så jag använde mig av Meedom. Nu var det länge sedan jag sydde något ur Meedom, men i bakhuvudet ringde en klocka om att att storlekarna är breda och rymliga. Ritade därför av form 1 i stl 62 som jag förlängde till jacklängd. Hade tänkt sätta knappar fram, men efter provning på snultran så går det bara att konstatera att den är på gränsen till för smal och trång. Jag har en krallig bäbis, men verkar inte vilja inse det ;) Den funkar som myskofta här hemma om den inte knäpps, så jag kommer inte sätta dit några knappar. Fleecen är från Tygpyssling och av superkvalitet. Som foder i luvan valde jag cerise Morfars maskiner från JNY. 





(försök att ha överseende med snultrans "munkfrilla" - vi hoppas på att håret växer ut snart...)

Så till utvärdering av sömnaden. Jag sydde dekorsömmarna med smal avig tvillingsöm. På sina ställen blev det hoppstygn och efter att ha sprättat några gånger så gav jag fasen i att sprätta och sy om, utan fixade till det för hand. Vet inte riktigt hur man undviker/åtgärdar hoppstygn, det är ju därför jag provsyr. Tips emottages tacksamt!

Sen tror jag att jag koncentrerade mig alltför mycket på coversömmarna för helt plötsligt insåg jag att jag hade fållat knäppningen fram innan jag hade sytt fast luvan. Så därför blev det inte så snyggt med bandet (vad sjutton heter det?!) som jag sydde fast för att dölja sömmen vid luvan ut mot knäppningen (som sen inte blev någon knäppning). Det är annars ett snyggt sätt att dölja en ful söm på en luva!

Annars är jag hemma med sjuka barn. Det här inlägget har tagit mig hela förmiddagen att få färdigt! Och då hade jag även tänkt skriva om det första jag använde min nya covermaskin till - ett par fickmuddisar. Med dem får jag visa en annan gång...

10 kommentarer:

  1. Åh, så fin!! Men hur syr du dit bomullsbandet och när?

    SvaraRadera
  2. Å så fin! Snart är du och maskinen bästisar! Hoppas barnen snart blir friska!

    SvaraRadera
  3. Görhärlig! Sån skulle jag vilja ha, den ser ju ut att vara hur mysig som helst. Och så snyggt med täcksömmarna. Jaja, en sån maskin är väl bara att drömma om...

    SvaraRadera
  4. Tackar!

    Bomullsbandet syr jag vanligtvis fast innan jag syr fast dragkedja alternativt viker och syr knappslån. Jag syr dit det med vanlig raksöm, funkar bra tycker jag eftersom bomullsbandet är stumt. Det här gör jag bara om jackan/tröjan är ofodrad och jag använder fodrad luva.

    Kul att du gillar armbandet E - tyget är ett av mina favoriter för tillfället :)

    SvaraRadera
  5. Visst är det kul med ny maskin?! Jätte fin trots missöden ;)
    Jag bytte nålar på min och då slapp jag hopp stygn köpte EL nålar från Bibbis!

    SvaraRadera
  6. Ohhh, ja tycker det ser superproffssigt ut... jag drömmer vidare;)

    SvaraRadera
  7. Underbar!!
    Ha ha, frissan känner jag ingen ;-)
    och du, supertack!!! Det kom idag :-)!!!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Åh så söt! Både lilltjejen och tröjan =)
    Det blir verkligen snyggt med täcksömmar i kontrastfärg.

    SvaraRadera
  9. Grattis till CP:n!
    Vilken jättefin hoodie du sytt! Om jag var du skulle jag sätta i knappar och vika ihop försiktigt och ge till nån baby i närheten som behövde en riktigt fin present. Och sy en ny till Snultran. För den där är för fin för att bara bli liggande hemma! OCh risken är väl att du inte använder den om den inte går att knäppa ordentligt?

    SvaraRadera
  10. Vilken myströja! Önskar jag kunde komma i den! ;)
    Lena B

    SvaraRadera