Välkommen!

12 oktober 2011

Första paret ut och Hej sa Petronella

Tänkte visa det första paret fickmuddisar som jag sydde med covermaskinen. Eftersom det var det första jag sydde med maskinen så tog resterna av ett svart joggingtyg från Jofotex, en petrolfärgad muddväv som jag har svårt för att bli av med och en restbit petrol/turkosrandig campan. Mönstret är mitt vanliga muddismönster i stl 74 som jag klippte upp i sidsömmen, ritade och klippte ut en fickpåse på frihand samt klippte ut ficköppningen på frihand. Synd bara att jag klippte öppningen för liten, nu ser man knappt den fina campanen i fickpåsen. Snabbt gick det  och så otroligt mycket smidigare än mina tidigare fickmuddisar. Och snyggare blir det ju också. Blev ärligt talat supernöjd med brallorna!



Sedan en kuvertbody i stl 68 i det superfina tyget Hej sa Petronella från Liandlo. Bodyn är en del av en present till min kollega som fick barn för ett litet tag sedan. Idag överlämnade vi kollegor ett paket med diverse makrillar. Känns väldigt roligt att få sy vår gemensamma present till henne och hennes lille pojke.

7 kommentarer:

  1. Snygga! Visst är det kul med en coverlock! Skulle verkligen kunna ta min cover mer i bruk, har inte sytt så mycket annat än tights och stickningar på blusar än så länge.

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Och Petronella-tyget är ju hur fint som helst. Det könns som om det skiljer sig rätt mycket från övriga tyger i färg och form. Måste nog köpa en bit om det fortfarande finns kvar.

    SvaraRadera
  3. Tjoho för CPn:) att vad det ska kantas och sys täcksömmar hos Makrill nu;) härligt!

    SvaraRadera
  4. Åh underbara plagg. Har länge funderat på att göra fickor på byxor, men tror jag kommer att floppa så jag gruvar mig. Har ingen CP. De blev verkligen snygga!

    SvaraRadera
  5. Superfina du fantastiskt produktiva kvinna! Jag älskar Petronella-tyget. Men kan inte med att köpa mer tyg just nu. Finns det på Syfestivalen blir det en bit i alla fall tillsammans med de underbara Björnarna hos Strömming.

    SvaraRadera
  6. tack å bock. nästa gång ska jag komma ihåg att göra ficköppningen lite större bara.

    Johanna: klart du kan sy brallor med fickor och dekorsömmar ändå. kanta fickpåsen med overlocken innan du stickar fast den PÅ brallorna med tvillingnål - hur enkelt som helst! och snyggt.

    ja, nu ska här sys kantband och dekorsömmar! måste bara sy sisådär en fem lapptäcken först :)

    SvaraRadera