Välkommen!

16 juni 2011

Molntröja till makrillen

Det råder brist på kortärmade tröjor i makrillens byrålåda. Sydde den här i pirattyget för ett tag sedan, men fler behövs. Var lite sugen på en tröja med raglanärm. Tycker det är fint med olika färg/mönster och då är det oslagbart snyggt med raglan. Har provat några olika raglanmönster från Ottobre men nu gav jag mig på att ritad om mitt smala tröjmönster med vanlig ärm till raglanärm. Blev rätt okej, men fick klippa en vidare halsöppning när den var ihopsydd då den blev för trång.

Valet av tyg föll på JNYdesigns härliga himmelsblå moln med matchande enfärgat tyg. Jag som ända sedan makrillen föddes medvetet har undvikit att klä honom i traditionellt pojkiga blå färger märker att jag allt oftare väljer just blått och turkost till honom numera. Nu är den här himmelsblå färgen fantastiskt fin på såväl pojkar som flickor så just det här är kanske ett dåligt exempel. Men ni fattar kanske vad jag menar (oj, vad håller jag på med, ger mig in i hetluften?!). Rosa har jag aldrig klätt honom i. Men rött, lila, gult, grönt och brunt har jag sytt flera plagg i. Och ja, turkost. Men just blått har jag faktiskt nästan inte sytt något i. Men det är väl bara att acceptera att makrillen passar väldigt bra i blå/turkosa toner och mindre bra i brunt/gult (till mammas 70-talshjärtas stora sorg...) Men han är fin även i rött och lila, så jag får väl sy mer sådana plagg åt honom framöver för att väga upp det blåa.

I halslinningen valde jag att sy mudd (vad sjutton heter det?!) istället för att kanta med muddväv. Blev riktigt snyggt. På andra försöket. Det första vill jag inte ens komma ihåg :)

Det här ska vara stl 98. Ser inte så smal ut kanske, men så har nog inte makrillen stl 98 riktigt än. Har för mig att han låg kring 90 cm senast vi var på extrakontroll på bvc. Tröjan åkte på innan jag hade hunnit fota den så därför blir det bara livebilder.

3 kommentarer:

  1. Vilken fin och somrig tröja! Har också undvikit blått till sonen, men nu börjar det komma mera.. Inredningen i hans rum gick också tidigare i grönt, men nu går det i blått och rött. Men man måste ju få ändra sig :-)

    SvaraRadera
  2. Jag har _också_ märkt att det blir mer blått och turkost till sönerna. Är det för att vår indoktrinering om pojke=blått slår igenom till slut? Eller att man tröttnar på de andra färgerna? Är blått bara blått?
    Var på POP-rea idag och köpte orange+grönt till den store och blått+blått till den lille. Ser ju ut som en trend....

    Jättesnygg tröja!!! Så ska det se ut. Raglan+enfärgat=sant

    SvaraRadera
  3. Har oxå sytt en massa kortärmade tröjor med raglanärm till sonen. Hittade ett jättebra mönster i en Ottobre, minns nu inte vilken. Mina tröjor blev nog flera i blått, men det beror på att vi har 3 storasystrar i huset så jag börjar bli less på rosa/rött.Fin tröja blev det iallafall. :)

    SvaraRadera