Välkommen!

28 april 2010

Matchande set

Jag är inte så mycket för att matcha överdel och underdel. Vet inte om det kan bero på att jag har en son. Ju fler mönster och färger desto roligare (vilket min man inte alltid håller med mig om...). Men här kommer i alla fall ett matchande set sytt till makrillen. Tröjan är det vanliga justerade raglanmönstret från Meedom, pösbrallorna från Tygterrier. Znoks fina turkosa elefanter, turkos interlock från JNYdesign och turkos Hilcovelour köpt från Tygpyssling.

Tröjan syddes först. Då hade jag inte en tanke på att sy matchande brallor. Byxorna syddes nämligen i all hast i lördags morse när jag upptäckte att vi inte hade ett enda par mjuka brallor rena och vi skulle åka iväg till makrillens farmor och farfar. De har alltså hunnit användas och tvättas (man ser märken efter tvättlinan på brallorna...). Det är dessutom baksidan av brallorna. Satte märket på rumpan som en kul grej. Men när de väl satt på så insåg jag att märket kommit lite väl långt ner, så nu ser han ut som att han har fått en kvalitetsstämpel i rumpan :)



Så till en fråga, eller flera :). Jag syr nästan aldrig resår i bensluten, men det blev ju riktigt snyggt!! Jag tycker dock att det är lite bökigt och det blir rätt många svordomar.

Hur bred resår använder ni i bensluten och hur syr ni?
Syr ni en resårkanal som ni sedan trär resåren genom och syr ihop, eller syr ni fast resåren först och viker in för att sedan sticka fast den? Eller syr ni en resårkanal med ihopsydd resår inuti på en gång? Vad använder ni för söm och vilka maskiner?

15 kommentarer:

  1. Väldigt snyggt!!

    Jag syr nästan alltid resår i bensluten. Men hittills har det alltid blivit två kanaler med 6mm-resår. Det blir lite bredare än om man bara har en resår på 6mm. Och jag gillar 6mm resåren eftersom det inte är hela världen om den vrider sig och har sig inne i kanalen. I alla fall, jag syr kanalerna först och trär sedan i resåren. Men just nu håller jag på med ett par byxor där jag ska ha i 15mm-resår har jag tänkt. Och jag tror jag kommer ty kanalen först den här gången också, dock inte lika säker.

    SvaraRadera
  2. Hej! Jättesnyggt set. Jag brukar nog oftast sy fast resåren i nederkant med overlocken och sedan syr jag upp det med vanliga maskinen. Jag tycker inte om när resårer rullar sig. Tycker bredare resår är finare än smalare, men jag tager vad jag haver hemma ;)/ Jennie

    SvaraRadera
  3. Fint set! Jag gillar elefanterna men ännu har de inte flyttat hem till mig. Men de kommer nog ;-)

    Jag syr med 1,5 cm bred resår ifrån Bibbi, syr ihop resåren till en ring, syr fast den aviga mot aviga med OL, viker in och stickar ihop.

    SvaraRadera
  4. Jag gör precis så som Mimmi skrev tidigatre.1,5cm resår som sysy i hop som en "ring", syr fastmot den aviga benslutet med overlocken, syr sedan en sticksöm med dubbelnål på vanlig maskin. Funkar fint för mig, kan dock vara lite bökigt på de riktigt små storlekarna.

    SvaraRadera
  5. Har gjort lite olika, men nu är det mest att sy resårkanal, trä igenom resåren, sy ihop resåren och sedan sy igen hålet. Tycker det är enklast just nu. Använder nog oxå 1,5 cm resår, men till större storlekar i midjan använder jag 3 cm.

    Snyggt set! Mina elefanter ligger otvättade hemma, men snart måste de oxå upp till bevis...

    SvaraRadera
  6. Stilig sett!
    Jeg syr også oftest strikk nederst, slik som Lime design.

    SvaraRadera
  7. Jättefint set! Själv älskar jag att färgmatcha... Det blir nästan löjligt ibland. :)

    Har också funderat på att börja sy resår istället för mudd i bensluten men inte kommit mig för att göra det än. Bra med lite tips på hur man kan göra här!

    SvaraRadera
  8. Snyggt! Har bara kört på mudd hitills, men ska testa resår någon gång, det borde nog bli billigare... men gillar lång mudd som kan vikas upp eller ner och växa med barnet.

    Ska nog testa att sy dit den med overlock och sen vika runt och sy!

    SvaraRadera
  9. Jättefint matchande set! Har själv bara sytt byxor med mudd hittills.

    SvaraRadera
  10. Den byxmodellen är så fin! Jag skulle gärna byta till mig det mönstret om du har lust :-)

    Angående resår så använder jag smal resår. Först syr jag resårkanal, trär igenom och syr ihop resår och sedan kanalen. Jag får nog prova att sy resår med overlocken nån gån också!

    SvaraRadera
  11. Vad många bra tips!! Ska provas omgående (eller ikväll rättare sagt...).

    Till dessa byxor använde jag 2 cm resår i både midja och benslut. Det blev lite mycket med 2 cm i benen tycker jag. Men annars är jag väldigt nöjd med brallorna!

    SvaraRadera
  12. Snyggt set! Jag brukar använda 1,5cm resår i benlut och jag syr alltid fast resåren med ol eller tidigare med vanlig maskin, vänder runt och syr fast den med tvillingnål. Funkar perfekt tycker jag=ingen resår som korvar sig i kanalen:)

    SvaraRadera
  13. Superfint!
    Jag använder mig av lite tunnare resår i benslut. Har provat både kanal och sytt fast och tycker nog bäst om att sy fast med OL och sen sy ner sömmen på vanliga maskinen.

    SvaraRadera
  14. Jättesnyggt! Jag sätter nästan alltid namnlappen så, tycker det passar med AnkiMade där ungefär som det brukar stå "made in..." på en massa prylar :-) Resår har jag bara testat en gång å det gick inge vidare så toppen med massa tips här!

    SvaraRadera