Välkommen!

18 oktober 2009

Jakten på den optimala mössan

Jag är lite tokig i mössor. När jag fick A så öppnade sig en helt ny mössvärld för mig - för det finns ju otroligt många fina hättor, mössor och luvor till bäbisar och barn! Här på västkusten så blåser det nu kalla nordliga vindar. Trikåmössorna är överlag bra mycket snyggare än de tjockare vintermössorna, men nu är nog de ofodrade trikåmössornas säsong över för den här gången. Jakten på den optimala lite tjockare mössan har därmed börjat. Och roligt är det att testa nya modeller! Just den här kallade jag snabbt för "fästingmössan". Kanske inte det trevligaste namnet, men den ser verkligen ut som en fästing... I brist på vaket barn så får kaffeburken agera modell.







Mönster: Inspirerat av en tunnare trikåmössa från Kappahl. Stl 48 ungefär.

Material: Petrolfärgad Hilco-velour från Neanobelle, grå mudd från Stoff och Stil. Mössan är fodrad med fleece från Stoff och Stil, så ovandelen är i dubbelt tyg och nederdelen är i tredubbelt tyg.

Bäst: Att jag till sist fick till den så att ovandelen inte blev oproportioneligt stor, utan alldeles lagom. Blev så pass nöjd med resultatet att den här mössan nog kommer att användas.

Sämst: Att jag ritade den för stor så att hela mössan blev väldigt lång. Jag fick sy ihop nederdel och underdel hela tre gånger innan jag tyckte att det såg bra ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar